LudvikaHem
StoraBrunnsvik

2016-11-18 11:11

Nya hyror klara i Ludvika för 2017

Hyresuppgörelsen för 2017 i LudvikaHem AB är klar. Uppgörelsen innebär en höjning av hyran i snitt med 0,5 procent. Uppgörelsen gäller även bostäder som ägs av Ludvika Kommun.

Höjningen är ett genomsnitt, och kan variera från lägenhet till lägenhet till följd av den differentierade hyressättningen som tillämpas *.

Parkeringsplatser och garage får oförändrad hyra inom LudvikaHem, medan lokaler med förhandlingsklausul höjs med 1,0 procent.

- Den låga höjningen är möjlig tack vare den rekordlåga räntenivån och en fortsatt väldigt hög uthyrningsgrad. Men även bolagets arbete med förbättringar och effektiviseringar bidrar starkt med att hålla ner kostnadsökningarna, säger vd Ulf Rosenqvist.

- Trots den låga hyreshöjningen ingår omfattande satsningar på underhåll för 2017, både på fastighetsnivå och på lägenhetsnivå, vilket förhoppningsvis medför att ännu fler hyresgäster kommer att välja LudvikaHem som hyresvärd.

- Vi är väldigt glada över att kunna visa en återhållsamhet i hyreshöjningarna även 2017 och att den goda ekonomin kommer våra hyresgäster tillgodo. LudvikaHem tar på så sätt ansvar för sina hyresgäster och även för den fortsatta utvecklingen av hyresmarknaden.

*Detta innebär att ingen hyresgäst får mer än 39:-/mån i höjning. (OBS gäller inte vissa särskilda boenden som får höjning med 0,5%, och som inte innefattas av Poäng-systemet) Detta innebär i sin tur att 1 498 lägenheter får maxhöjningen på 39:-/mån., 559 lägenheter får en höjning på mellan 1-38:-/mån. medan 971 lägenheter får oförändrad hyra.

Ulf Rosenqvist

Vd, LudvikaHem AB