Google Translate

Translate the page to English. You can choose another language after the click Translate the page to English.

2025 - 02 - 04

Viktig information om förändring av tv-tjänst

Information till er hyresgäster som idag endast nyttjar fria kanaler eller har avtal med La Cable!

Under hösten 2024 genomförde vi en upphandling av ny kommunikationsoperatör för tv och bredband i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU). Efter utvärdering av anbud vann Telia, som i sin tur upplåter nätet till en rad tjänsteleverantörer. Detta innebär, för de hyresgäster som tidigare har haft sina tjänster genom koaxialnätet, en övergång till fiberteknik. Telia var även tidigare kommunikationsoperatör i bredbandsnätet och har redan nu en stor del av hyresgästerna som kund.

Ni som har tv-tjänster och bredband via fiber i det öppna fibernätet (annan tjänsteleverantör) påverkas inte av nedstängningen av digital-tv via antennuttaget och kan därför bortse från denna information (koax). Ni som bor i Fredriksberg är inte berörda av förändringen.

Alla våra lägenheter har via antennuttag varit försedda med tv-tjänst via det gamla uttaget som är placerat i vardagsrummet i lägenheterna. Vi kommer nu att modernisera våra tjänster, vilket innebär att tv-tjänsten kommer att gå via fibernätet istället (uttaget i hallen). I och med detta detta säkrar vi en mer driftsäker och kvalitativt leverans av tv-tjänsterna.

Vårat tidigare avtal med La Cable avser leverans av kostnadsfria tv-kanaler till alla lägenheter i vårt bestånd via antennuttaget (koax). Detta avtal upphör och ny kommunikationsoperatör är Telia.

Telias tv- och bredbandspaket ingår i din hyra

Från den 6 februari 2025 ingår Telias tv-tjänst ”Tv och streaming Start” samt en kostnadsfri lägre bredbandshastighet i din hyra. Tv-tjänsten baseras på fiberteknik och ger dig möjlighet att titta live och streama innehåll både via tv-boxen och också den kostnadsfria appen ”Telia Play”. Kanalpaketet omfattar sju fria kanaler: SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och Axess TV, som du får utan extra kostnad.

Så kommer du igång

För att använda tjänsterna behöver du först aktivera dem samt beställa och installera en ny tv-box och router, vilka skickas kostnadsfritt till dig. En installationsguide medföljer för enkel uppkoppling. Behöver du ytterligare hjälp kan du kontakta Telias support eller boka ett kostnadsfritt hembesök för hjälp med installationen.

Aktivering av tjänsten

Från och med den 6 februari 2025 kan du aktivera tv-tjänsten och bredbandet via www.telia.se/aktivera eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70. Efter aktivering skickas din nya tv-box och router hem till dig via post.

Du kan när som helst utöka ditt tv-utbud

Information om fler tv- och streamingpaket (utöver de fria kanalerna) hittar du på www.telia.se eller via www.zmarket.se där det finns fler tjänsteleverantörer att välja på.

Vad innebär detta för dig som hyresgäst?

Om du enbart vill titta på kostnadsfri tv via kabel-tv måste du använda bredbandsuttaget som är placerat i hallen (oftast) samt aktivera ”Tv och streaming Start”www.telia.se/aktivera eller ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper de dig.

Inkoppling

Vissa lägenheter behöver förberedas med kabeldragning för att underlätta inkoppling av den nya Tv-boxen. Arbetet kommer att starta under februari 2025, information om exakt tidpunkt för installation i just din lägenhet kommer du få av Telias underleverantör Eltel Networks, vilka även utför installationen.

Erbjudande till er som vill ha fler kanaler

I samband med denna övergång har vi på LudvikaHem tillsammans med Telia säkrat ett erbjudande till er som vill ha fler kanaler. Genom att uppgradera till ”Tv Mellan” får du tillgång till *26 kanaler för 149kr/mån under 12 månader. Därefter 249 kr/mån.

Det här behöver du som hyresgäst göra:

> Aktivera dig hos Telia via webb eller telefon.

> Efter aktivering hämta ut tv-box och router på posten.

> Ta del av information från Telia angående installation, detta får du via brev.

> Telia hjälper dig vid behov med installation.

Kontakta Telia om du har frågor eller om du behöver hjälp!

Kontakta Telia om du har frågor kring aktivering, inkoppling, den nya tv-tjänsten, tv-boxen, andra kanalpaket eller erbjudandet om uppgradering till ”Tv Mellan”.

Kontakt:
> Lös ditt ärende online på Mitt Telia
> Läs mer på Telias hemsida
> Ring Telias kundtjänst på 020-20 20 70 (Vardagar 08.00-19.00, lördagar 09.00-18.00, söndagar stängt)

När du kontaktar Telia via hemsidan, i butik eller via telefon behöver du legitimera dig med bank-id. Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id ska du snarast möjligt beställa en personlig kod via telia.se/id eller via telefon 020-20 20 70, vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en kundmottagare. Läs mer på Telia.se/Id

Frågor och svar

Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt tv-tjänsten på telia.se/aktivera. Där ser du vad som gäller för just dig och vilka tjänster som ingår, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.

Här kan du läsa mer om hur du kommer igång.

Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia.

Här kan du läsa mer om hur du lägger in nya koder i tv-boxen.

Tv och streaming Start ingår i din hyra. Paketet har sju kanaler och play playtjänster. Läs mer här: https://www.telia.se/produkt/kollektiv-start

Du får tv-utrustningen och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster. I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig. Du kan även kontakta Telia på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.

Det finns två sätt att ta reda på det

  1. Logga in på Mitt Telia med BankID. Titta på översikten Mina abonnemang. Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.
  2. Sätt på din tv. I menyn går du till Om tjänsten, sedan Teknisk information. Där hittar du en sifferkod. Om koden börjar med 11 är din tv-tjänst redan aktiverad.

Streamingtjänsten Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-utbud var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du kommer igång.

Se olika guider för inkoppling av utrustning nedan.

  • Lös ditt ärende online på Mitt Telia
  • Ring Telias kundtjänst på 020-20 20 70
    Vardagar: 08.00-19.00
    Lördagar: 09.00-18.00
    Söndagar: stängt

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Vi hoppas att denna förändring kommer att gå bra för er hyresgäster och vår ambition är att kunna erbjuda er en bra driftsäker och kvalitativ leverans av tv- och bredbandstjänster!